تبلیغات
" معلمی شغل نیست . عشق است . ذوق است .ایثار و فداکاریست . اگر به عنوان شغل به آن می نگری رهایش ساز و اگر عشق توست ، بر تو مبارک باد . معلم شهید رجایی " ساحل چابهار - چگونگی خوش خطی بچه ها
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

ساحل چابهار
 

لطفا با نظرات ارزشمند خود ما را در داشتن وبی بهتر یاری نمایید با تشکر مدیر وبلاگ
 
نوشته شده در تاریخ شنبه 1394/08/2 توسط معلمی از دیار بلوچستان رئیسی

چه طور بچّه ها خوش خط می شوند؟

خوش خطّی از جمله صفاتی است که برخی آن را ارثی می دانند. می توان شواهدی برای اثبات این مدّعا یافت. امّا ذاتی بودن خطّ خوش به آن معنا نیست که این صفت قابل یادگیری نباشد.

در واقع می توان از ابتدا که بچّه ها به دبستان می روند، با توجّه به یک رشته ملاحظات و انجام تمرین های چند، دانش آموزان را به اهمّیّت خطّ خوش واقف و این قابلیّت را در آنان تقویت کرد.

در مطلبی که در پی می آید، آموزگاری توصیه هایی را برای واداشتن دانش آموزان از بدخطّی و تشویق آنان به خوش خطّی عرضه می کند. مخاطب برخی از این توصیه ها آموزگاران و والدین و برخی دیگر خود دانش آموزان است. نویسنده معتقد است توجّه به نگارش دانش آموزان از همان سال های اوّلیّه ی دبستان مورد توجّه قرار بگیرد.

پرورش قابلیّت خوش نویسی در بچّه ها می تواند امتیاز چشم گیر در بزرگ سالی برای آنان به همراه داشته باشد. هرچه باشد، خوش خطّی از جمله صفاتی است که همواره مورد توجّه بسیاری قرار می گیرد. پس اگر می خواهید فرزندتان خوش خط شود، به این نکات توجّه کنید :

 

علل بدخطّی و راهکارهای رفع آن

-         توجّه نکردن دانش آموزان به خطّ زمینه ی دفتر و تخته ی کلاس.

-         اضطراب و نگرانی دانش آموزان هنگام نوشتن.

-         نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.

-         نداشتن آمادگی جسمانی، روانی، روحی.

-         وجود اختلالات یادگیری در دانش آموزان.

-         نداشتن هدف و انگیزه برای زیبا نویسی.

-         مواجه شدن دانش آموزان با حجم زیاد تکالیف.

-         تندنویسی تکالیف.

-         استفاده از خودکار، روان نویس و وسایل مشابه آن.

-           استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط.

-          بی دقّتی هنگام نوشتن و رعایت نکردن هم شکلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.

-         بی دقّتی برای تمیز و مرتّب نوشتن.

-         تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.

-         دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.

-         واکنش های منفی و نامناسب بعضی اﺅلیا در برخورد با نوشته های دانش آموزان.

-         جدّی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت های لازم.

-         نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلّمان و اﺅلیا برای آموزش خط به دانش آموزان.

-         بدخطّی بعضی از والدین،  سرمشق نامناسبی برای کودکان است. 

-         اجرا نکردن تمرین های لازم توسّط دانش آموزان.

-         دادن سرمشق هایی با رسم الخطّ نامناسب به دانش آموزان.

-         عدم توجّهی والدین و معلّمان به چپ دست و راست دست بودن دانش آموزان هنگام نوشتن.

-         عدم توجّه به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان می شود.

راهکارهای رفع  بدخطّی

    برای رفع  بدخطّی دانش آموزان، از سوی معلّمان و پژوهشگران راهکارهای فراوانی برای اﺅلیا ی گرامی معرّفی شده است که به ذکر آن ها می پردازیم :

-         کودک مداد را به طور صحیح در دست بگیرد و برای نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.

-         با رعایت نظم و پاکیزگی صفحه ی دفتر خود را کثیف نکند.

-         زیاد درشت و زیاد ریز ننویسد و به یک اندازه نوشتن عادت کند.

-         در کلاس اوّل ابتدای به فکر خوش خطّی فرزند خود باشید.

-         اﺅلیا با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خطّ خوش باشند.

-         انگیزه ی آموزش خطّ زیبا به فرزندان در اﺅلیا وجود داشته باشد.

-         اﺅلیا در مورد خطّ فرزندانشان را توبیخ نکنند و با رفتار خود در میان دانش آموزان تبعیض قابل نشود.

-         علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبا نویسی را در فرزندانمان تقویت کنند.

-         به تفاوت های فردی و نقاط قوّت و ضعف دانش آموزان توجّه شود.

-         مقدار تکالیف با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.

-         در نوع تکالیف تنوّع وجود داشته باشد تا رغبت انجام دادن آن در دانش آموز ایجاد شود.

-         بهتر است تا زمانی که شاگردان به درست نوشتن عادت کنند، تکالیف خود را در کلاس و زیر نظر مستقیم معلّم انجام دهند.

-         دانش آموزان عادت کنند واژگان را یک سره و یک باره بنویسند و سپس نقطه های حروف هر کلمه را بگذارند.

-         دانش آموزان به جهت های حرکت در نوشتن مانند بالا به پایین، راست به چپ و زیر خط دقّت کنند.

-         تکالیف به صورت مستمر مورد رسیدگی معلّم قرار گیرد و او از تشویق و تذکّر استفاده کند.

-         از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و... درﺗﺄیید نوشته های فرزندانتان استفاده کنید.

-         هرگز نباید نوشته های فرزندانتان را خط بزنید، زیرا انگیزه ی زیبا نوشتن را در آن ها از بین می برد.





.: Weblog Themes By Pichak :.






Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
تماس با ما

ساحل چابهار

TEXT Create your flash banner online in 5 step Create your flash banner free online TEXT

دبستان آنلاین

مشق مهر
تمامی حقوق این وبلاگ برای ساحل چابهار محفوظ است | طراحی : ساحل چابهار
قالب وبلاگقالب وبلاگ